Noua procedura de înregistrare în scopuri de TVA

Având în vedere toate studiile existente referitoare la evaziunea fiscală din România, a căror  rezultate fiind faptul că ponderea majoră a evaziunii fiscale se realizează în zona TVA, Ministerul Finanțelor Publice a  elaborat o nouă procedură de înregistrare în scopuri de  TVA, la cererea companiilor.

Deși, înțelegem și susținem lupta împotriva evaziunii fiscale, pentru că venim în contact direct cu mediul de afaceri, și în calitatea noastră de profesioniști contabili suntem cei care „traducem” toate aceste demersuri în formă practică pentru clienții noștii, acordându-le sprijinul  procedural necesar în demersul de înregistrare în scopuri de TVA, dorim să vă prezentam cum se văd din mediul de afaceri aceste noi reglementări, și mai ales cum sunt ele puse în practică zi de zi.

Considerăm că prin prisma activității pe care o desfășurăm, avem un rol important în menținerea unei economii sănătoase, bazată pe principii fiscale obiective și ușor aplicabile, de aceea ne-am decis să prezentăm nu conținutul noii proceduri, care poate fi lesne lecturat, ci mai ales aspectele ce țin de modul în care procedura aduce pe lângă efectele pozitive scontate de Guvern la momentul elaborării, și efecte negative asupra contribuabililor corecți, care vor să-și desfășoare activitatea respectând reglementările legale.

Deși procedura are o arie de aplicabilitate nu doar asupra firmelor care solicită pentru prima dată înscrierea în scopuri de TVA, ci și asupra  acelor care, din diferite motive le-a fost anulată înscrierea în scopuri de TVA, noi vă propunem analiza firmelor start-up, nou înființate, sau aflate la o prima cerere de înscriere în scopuri de TVA. Exista o serie de măsuri de facilitare a înființării de companii noi, sunt considerate deosebit de importante în dezvoltarea economiei, și totuși, aceasta procedură îngreunează, aproape face imposibilă pentru anumite companii noi desfășurarea activității prognozate.

Codul fiscal prevede începând, cu 01.07.2012, existența unui plafon de cifră de afaceri - 220000 RON, sub care, companiile nu sunt înregistrate în scopuri de TVA, ci aplică regimul de scutire pentru întreprinderi mici.

Totuși, în practică, pentru o societate nouă, în funcție de obiectul de activitate și de aria geografica în care își comercializează bunurile și/sau serviciile, poate fi importantă, chiar necesară, înregistrarea în scopuri de TVA chiar dacă cifra de afaceri este sub nivelul acestui plafon, sau se estimează o depășire în anul fiscal curent.

Există astfel posibilitatea înregistrării în scopuri de TVA prin opțiune, în baza art. 153 alin 1, lit. a si b.

În acest sens, până la 01.02.2015, compania depunea o cerere  de înregistrare, împreună cu anexa 2 (098) care cuprindea câteva informații de principiu despre asociați și administratori, copie dovadă spațiu și extras CF, Declarație pe proprie răspundere cu locul unde se desfășoară activitatea (sediul, punct de lucru), obiectul de activitate, descrierea acestei activități și utilitățile necesare pentru desfășurarea activității. După depunerea acestui dosar, urmează o vizită a unui inspector la sediul declarat pentru a verifica dacă sediul corespunde activității. Procedura poate dura câteva zile, în aproximativ o săptămână este eliberată decizia de înregistrare în scopuri de TVA a societății.

După noua procedură prevăzută de OPANAF nr.18/2015, publicată în MO.nr.32/15.01.2015, în vigoare de la 01.02.2015, pe lângă cererea de înregistrare 010, companiile trebuie să anexeze și formularul 088 - declarație pe proprie răspundere privind evaluarea intenției și capacitații de a desfășura activități economice care implică operațiuni din sfera TVA.

Prin  acest formular, se solicită informații suplimentare, unele fiind chiar  confidențiale, iar pentru societățile cu asociați străini, sunt chiar dificil de prezentat. Nu vom enumera întreaga listă de 18 întrebări pe care le cuprinde acest formular, ci pentru a va contura o idee, dăm câteva exemple pe care noi le considerăm relevante pentru a înțelege aceste schimbări:

o   menționarea adresei complete unde se vor desfășura activitățile societății, în cazul societăților care declară că desfășoară exclusiv activități în afara sediului social și a punctelor de lucru:
  • pentru societățile care au activități desfășurate exclusiv la beneficiar este imposibil de prezentat aceasta informație, acestea fiind locul de desfășurare a lucrărilor viitoare, lucru greu de știut la momentul depunerii cererii, iar Registrul Comerțului îți da voie sa funcționezi fără a avea activitatea de baza la sediul social sau sedii secundare;
  • pentru societățile care lucrează cu firme de logistică (care le pun la dispoziție spații de depozitare), nici nu există necesitatea economică a unui sediu secundar.
o   specificarea veniturilor brute realizate de asociați și administratori în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune declarația:
  • informație pe care o considerăm confidențială, și cu efect discriminatoriu față de tinerii întreprinzători care poate vin din mediu universitar, și probabil nici nu au avut un contract de muncă sau alte forme de venit;
o   asociații (indiferent de ponderea la capitalul social) sau administratorii dețin sau au deținut în ultimii 3 ani această calitate în alte companii cu obligații restante la bugetul statului (cu excepția impozitelor și taxelor locale):
  • situația ar putea fi verificată în timp real de compartimentul însărcinat cu evaluarea dosarului, pe lângă faptul că o persoană care are doar calitatea de asociat într-o altă companie, nu cunoaște în orice moment situația fiscală a respectivei companii, responsabil pentru aceasta fiind administratorul, motiv pentru care trebuie să facă demersuri de informare în acest sens;
o   menționarea studiilor și a profesiilor asociaților și administratorilor societăților, precum și ocupațiile avute în ultimele 12 luni anterioare depunerii declarației:
  • devine relevantă experiența în domeniul în care va activa societatea, în condițiile unei economii în  continuă dezvoltare, în care ar trebui să domine inovația, în care o parte din forța de muncă rămasă fără loc de muncă în urma unor lichidări masive în anumite domenii este nevoită și chiar încurajată să se reorienteze profesional;
o   se cer trei referințe, datele de contact (nume, prenume, data nașterii, telefon, e-mail) a trei persoane stabilite în România care, la solicitarea organului fiscal, pot da relații despre administratorii societății:
  • avem nevoie de recomandări pentru a putea dezvolta o afacere?
o   număr contracte individuale de muncă încheiate - nu se cere o estimare, ele trebuie sa fie încheiate:
  • o firma aflată la început ar trebui lăsată să producă întâi și după aceea să angajeze cheltuieli - inclusiv cu salariile.
După ce am reușit să completăm formularul 088 și să depunem dosarul de înregistrare, urmează o perioadă de așteptare, în care dosarul este în evaluare, conform Ordinului 17/2015.

Pentru cazul prezentat de noi, cel al unei firme nou înființate, se merge cel mai mult pe: evaluarea, pe baza analizei efectuate de organele fiscale, a intenţiei şi a capacităţii persoanelor impozabile de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni taxabile şi/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum şi operaţiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operaţiuni ar avea locul în România. Iar aici, criteriile nu sunt publice, și nu sunt transparente, se primește doar un răspuns de admitere sau respingere.

Pentru a înțelege mai bine efectele respingerii înregistrării în scopuri de TVA asupra unei firme aflate la început de drum, vă prezentăm doar câteva exemple:
  • pentru firmele care intenționează să deruleze tranzacții în interiorul UE, este necesară înregistrarea în scopuri de TVA, pentru a putea aplica/beneficia de efectele taxării inverse pentru operațiuni intracomunitare;
  • pentru firmele ce vor activa în domeniul comerțului, faptul că nu pot deduce TVA aferent achizițiilor de marfă este complet neconcurențial, pentru ele acel TVA va intra în costul mărfii vândute și din start vor intra pe piață cu un preț de vânzare mai mare, care nu le va permite o marja de profit corespunzătoare și poate chiar nici  o cifră de afaceri satisfăcătoare, în funcție de cui se adresează - populație sau companii;
  • pentru anumite tipuri de activități, existe contracte comerciale care le impun ambilor parteneri să fie înregistrați în scopuri de TVA, o firmă neînregistrată fiind automat eliminată din anumite tranzacții;
  • pentru firmele care își propun o serie de investiții inițiale, pentru a demara activitatea în condiții optime, neînregistrarea în scopuri de TVA exclude dreptul de deducere pentru aceste investiții, afectând astfel cash-flow-ul societății în viitor.
Din experiența noastră, în aceste două luni în care am încercat să asistăm clienții firme nou înființate să se înregistreze în scopuri de TVA, putem trage următoarele concluzii:
  • nici o cerere nu a fost aprobată de prima dataă, din diferite motive, dar toate s-au redus la „nu prezintă capacitatea de a desfășura activități economice”;
  • nu exista o predictibilitate a duratei procesului, s-au primit răspunsuri la cereri depuse mai târziu în timp ce se așteptau răspunsuri pentru cereri mai vechi;
  • nu sunt transparente criteriile, compania nu poate știi dacă va avea aprobare sau nu, de exemplu în baza unui punctaj inițial;
  • se blochează deciziile și activitatea companiei în așteptarea acestui răspuns care este decisiv pentru anumite activități.
Putem contura și câteva aspecte care par a convinge mai bine, compartimentul de evaluare, atunci când face analiza documentației depuse, și anume:
  • este esențial ca noua companie să aibă activități declarate la sediul social sau la puncte de lucru înregistrate, iar aici sunt dezavantajate companiile a căror activitate nu se poate autoriza într-un sediu fix (ex. lucrări, montaj etc.), pentru aceste cazuri, recomandăm atașarea unor contracte cu viitori clienți, oferte prezentate, orice formă de document care poate atesta că firma are potențial comercial  să desfășoare activitățile pe care le-a declarat;
  • este foarte important ca firma să poată depune odată cu cererea copii după contracte de muncă încheiate cu angajați;
  • considerăm că este foarte bine „punctat” dacă asociații și administratorii pot face dovada veniturilor brute în ultimele 12 lunii (cu adeverințe de salariu cel mai sigur, dar credem că orice tip de venituri - închirieri, dividende, activități profesionale autorizate etc. pot constitui un avantaj);
  • istoricul „fiscal” al asociaților și administratorilor - fără firme cu datorii la stat sau firme declarate inactive de ANAF;
  • atașarea unui contract de prestări servicii cu firma de contabilitate, autorizată CECCAR, si autorizată sa utilizeze certificatul digital pentru societatea în cauză.
Motive clare de respingere sunt, în opoziție, următoarele:
  1. lipsa unui sediu adecvat, activitate care nu e declarata la sediul social sau secundar;
  2. lipsă salariați;
  3. lipsă venituri asociați/administratori;
  4. asociați/administratori cu cazier fiscal/datorii din alte societăți;
Mai dorim sa precizam faptul ca, noua procedură aduce modificări și asupra modului de anulare a înscrierii în scopuri de TVA, odată ce s-a depășit plafonul de 220.000 RON. Deci, considerând că unei companii i se respinge conform celor prezentate mai sus, solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA la cerere, iar societatea realizează în anul respectiv cifra de afaceri din punct de vedere al TVA peste plafon, are obligația să se înscrie în scopuri de TVA până in 10 ale lunii următoare depășirii. Compania va fi înregistrată în scopuri de TVA începând cu 01 ale lunii următoare, dar, daca situația inițială nu s-a modificat la acel moment, adică informațiile prezentate inițial în 088 se mențin, îi va fi anulată înregistrarea în scopuri de TVA, simultan.

Consecința aberantă a acestei măsuri este faptul că, până la modificare condițiilor, când va putea solicita și obține înregistrarea în scopuri de TVA, societatea va fi obligată să colecteze TVA, dar nu va putea deduce, respectiv clienții societății nu vor putea deduce TVA aferent achizițiilor făcute de la aceasta.

Considerăm astfel că, cu toate aspectele bune pe care le vizează, noua procedură afectează nu doar pe cei care sunt incorecți, care vor găsi probabil modalități de a păcăli sistemul și cu aceste coordonate, dar sunt afectați cei care cu bune intenții doresc să-și înceapă o afacere în Romania.

Sperăm totuși că se va lua pulsul mediului de afaceri și că se vor trage concluziile după o perioadă de la implementare, în vederea ajustării acestor condiții în funcție de situațiile semnalate de punerea în practică a procedurii, în sensul facilitării accesului la aprobarea înregistrării în scopuri de TVA la cerere, cu evidențierea acelor criterii care pot cu adevărat să îndepărteze evazioniștii, dar să nu blocheze start-up-rile atât de necesare economiei noastre.