7 întrebari pentru alegerea contabilului potrivit

 
Ce este un contabil? “Cineva care rezolvă o problemă pe care nu știați că o aveți, într-un mod pe care nu îl înțelegeți”, ar fi o definiție care în spatele umorului, are o urmă de adevăr. Contabilul este persoana care trebuie să găsească soluțiile potrivite pentru afacerea dumneavoastră.
Înainte de a lua o decizie în alegerea contabilului, țineți cont de dimensiunea și complexitatea companiei. Dimensiunea poate fi mică, dar procesele interne și modul de organizare pot fi complexe, caz în care aveți nevoie de mai mult decât contabilitate, aveți nevoie să fiți sfătuit și asistat în diversele etape prin care trece compania dumneavoastră. De asemenea, aveți nevoie ca persoana selectată pentru a fi contabilul companiei să înțeleagă activitatea pe care o desfășurați, particularitățile pieței pe care acționați și afacerea dumneavoastră în ansamblu, pentru a vă putea sfătui în luarea celor mai bune decizii.
În alegerea contabilului potrivit este indicat să vă setați așteptările și să vă întâlniți personal cu fiecare candidat, deoarece relația va fi una de durată. Mai bine alocați timpul necesar unei evaluări corecte acum, decât să reluați procesul peste câteva luni.

Care sunt întrebările pe care trebuie să le clarificați atunci când doriți să angajați un contabil?
  1. Experiența – Are experiență în domeniul dumneavoastră de activitate sau într-o afacere similară ca dimensiune și complexitate? Se încadrează ca mod de colaborare? Este flexibil în a se adapta așteptărilor voastre?
  2. Costuri – Ce servicii oferă și care este costul fiecărui serviciu oferit? Ce este inclus în costul lunar și ce se tarifează suplimentar?
  3. Lucreaza singur sau are angajați? Câți clienți are?
  4. Eficiență și promptiudine  - În cât timp primiți un răspuns la solicitare? Cine vă răspunde?
  5. Servicii adiționale - Ce se întamplă dacă aveți un control de la ANAF? Beneficiați de asistență? Vă asistă dacă aveți nevoie de un credit bancar sau un leasing? Dar dacă aveți nevoie de estimări, prognoze sau doriți să vă extindeți afacerea?
  6. Răspundere – Ce se întâmplă dacă contabilul dumneavoastră uită să depună o declarație fiscală? Cine plătește amenda? Are asigurare de răspundere profesională? Ce prevede contractul de prestări servicii?
  7. Acreditare – Este contabil autorizat, expert contabil acreditat CECCAR și/sau consultant fiscal acreditat CCF?
 
Care sunt avantajele externalizării serviciilor de contabilitate către o firmă față de un contabil angajat?
 
  • Experiența – O firmă de contabilitate, datorită unui portofoliu mai mare de clienți, are de câștigat din experiența fiecărui client în parte, diversitatea soluțiilor pe care trebuie să le găsească pentru clienți și provocările aferente sunt mult mai numeroase decât în cazul contabilului angajat care se confruntă doar cu provocările afacerii dumneavoastră.
  • Expertiza – În majoritatea cazurilor, o firmă de contabiliate are o structură organizațională pe nivele de expertiză, iar în funcție de nevoile pe care le aveți, va fi alocată persoana cu calificarea potrivită să vă răspundă solicitărilor. Spre exemplu,  pe partea de contabiltate primară, răspunsul vine de la un contabil/economist, pentru o probalematică legată de angajați răspunsul vine de la un inspector resurse umane, iar pe partea de consultanță fiscală și de business răspunsurile vin de la un expert contabil sau consultant fiscal.
În cazul unui contabil angajat aceste nivele de expertiză sunt greu de atins de o singură persoană și acoperite în mod realist. Contabilitatea, fiscalitatea, administrarea dosarelor de personal, statele de plată sunt domenii complexe și vaste pentru a putea fi acoperite eficient și complet de o singură persoană, indiferent de tipul afacerii.  
 
  • Răspunderea – Toate firmele de contabilitate acreditate CECCAR sunt obligate să facă dovada unei polițe de asigurare profesională. Desigur, dacă există și polițe de asigurare profesionale peste nivelul minim cerut este un plus. În acest fel există o protectie a dumneavoastră, ca și client, în fața unor posibile erori profesionale. Dumneavoastră nu sunteți contabil, nu cunoașteți Codul Fiscal, Codul de Procedură Fiscală, Normele Metodologice de aplicare ale acestora sau multitudinea de legi care reglementează contabilitatea și fiscalitatea. Nici nu este datoria dumneavoastră să le cunoașteți. Este datoria contabilului să le cunoască și să se documenteze. Dacă nu le cunoaște și greșește, ce faceți? Ce faceți dacă este angajatul firmei dumneavoastră și aveți un prejudiciu provocat de neștiință? Acesta este rolul asigurărilor profesionale; daca dumneavoastră ca și client sunteți prejudiciat, prejudiciul cauzat să poată fi acoperit.
 
Sperăm că aceste informații v-au ajutat să înțelegeți mai bine ce răspunsuri trebuie să obțineți înainte de alege un contabil. Rolul și importanta contabilului în afacerea pe care o conduceți sunt cele date de dumneavoastră, dar trebuie gândite cu atenție, deoarece au impact asupra rezultatelor financiare ale companiei.