Aspecte financiare si fiscale pentru o societate nou înfiintata

Având în vedere că și la noi în țară se aplică principiul lui Benjamin Franklin, conform căruia, singurele lucruri în viață sunt moartea și impozitele, va trebui să se aleagă unul din cele 2 sisteme de impozitare destinat SRL-urilor în funcție de condițiile îndeplinite. A alege e un fel de a spune, pentru ca în fapt, nu prea e opțional.

Astfel, sistemul standard pentru societățile nou înființate este impozitul pe venitul microîntreprinderilor. Conform acestui sistem se taxează 3% din veniturile societății. Atenție: venituri = servicii prestate conform facturilor emise, nu este egal cu încasările. Acest tip de impozitare se va aplica până la o cifră de afaceri de 65.000 Euro și/sau până se obțin venituri din consultanță peste 20% din totalul veniturilor societății.
Celalalt sistem de impozitare este reprezentat de impozitul pe profit. Se va putea alege acest sistem de impozitare încă de la înființare doar în cazul în care obiectul principal de activitate este definit de legate de servicii de consultanta. Altfel, se va trece la acest sistem doar după de cifra de afaceri va depăși plafonul de 65.000 euro, moment la care se reconsidera întregul an fiscal și se recalculează ca și cum ar fi fost impozit pe profit. Practic, în anul în care se depășește plafonul de cifra de afaceri, suma care s-a plătit în cursul anului reprezentând impozit pe venitul microîntreprinderilor se va considera plată în contul impozitului pe profit. În aceeași situație vă aflați și dacă pe parcursul anului fiscal,  ponderea veniturilor din consultanță pentru afaceri și management depășește 20% din total venituri.

Din punct de vedere a TVA-ului, o societate comercială nou înființată va fi neplătitoare de TVA. Obligativitatea de a te înregistra ca și plătitor de TVA intervine după realizarea unei cifre de afaceri ( conform definiției din Codul Fiscal ) de 220.000 lei. Daca se dorește înregistrarea în scopuri de TVA a societății  anterior realizării acestei cifre de afaceri, legislația permite acest lucru. Procedura de înregistrare nu este una foarte facila și transparentă dar va recomandăm să faceți o bună analiză a oportunității înregistrării în scopuri de TVA.
Pentru domeniul serviciilor IT, recomandam înregistrarea prin opțiune în scopuri de TVA, pentru că astfel aveți posibilitatea să deduceți TVA-ul aferent tuturor achizițiilor ce urmează să le faceți din Romania (echipamente, mobilier, servicii etc.). Dacă nu este în interesul fiscal al societății să fie plătitor de TVA în accepțiunea clasică, dar se dorește a se realiza livrări achiziții intracomunitare (atât de bunuri cât și de servicii) este obligatorie obținerea unui cod valid de TVA doar pentru operațiuni intracomunitare, care să fie înscris în Registrul Operatorilor Intracomunitari. Astfel, utilizând acest cod se pot face livrări de servicii intracomunitare sau achiziții fără TVA din UE dar se va declara și plăti TVA-ul aferent achizițiilor în România. Dacă se vor efectua importuri sau exporturi de bunuri sau servicii, va trebui să se obțină de la Vamă codul EORI. Procedura nu este complexă dar aplicația în care trebui completate datele nu a ținut pasul cu dezvoltarea din domeniul IT (se poate completa online dar trebuie depusă în original la Direcția Vamală).
 
Care sunt demersurile necesare după înființare unei firme?

Odată cu deschiderea unei firme, sunt câteva proceduri minime, obligatorii care trebuie efectuate la început.
După finalizarea înregistrării de la Registrul Comerțului, în termen de 30 de zile se va depune la Administrația Finanțelor Publice declarația 010 împreuna cu copii după actele primite de la Registru. Practic, există comunicare în Administrația Finanțelor Publice și Registrul Comerțului, dar totuși se depune o declarație împreună cu copii după actele firmei. In caz contrar, există o amendă.

Apoi, este necesar ca să se achiziționeze, în termen de 30 de zile de la înființare, un Registru Unic de Control de la Administrația Finanțelor Publice. În evidența acestuia se trec toate controalele desfăşurate la contribuabil de către toate organele de control specializate, în domeniile: protecţia muncii, inspecţia muncii, financiar-fiscal, sanitar, fitosanitar, protecţia consumatorului, protecţia împotriva incendiilor, urbanism, calitatea în construcţii, etc.

Pentru plătitorii de impozit pe profit, va trebui achiziționat Registrul de Evidență Fiscală. Termenul de achiziție este tot de 30 de zile de la data la care firma a devenit plătitoare de impozit pe profit. În conținutul registrului trebuie trecute toate informațiile care  au stat la baza determinării profitului impozabil și a calculului impozitului pe profit.

Firmele trebuie să notifice orice tranzacție cu cash care depășește 15.000 Euro la Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor. În vederea acestui proces, la înființarea societății se va emite o decizie prin care se va numi o persoană responsabilă pentru raportarea acestor operațiuni către Oficiu, și  se întocmește o procedură internă de urmărire și raportare a acestor tranzacții. Amenda pentru ne desemnarea persoanei responsabile este de la 10 000 la 50 000 lei și pentru nedeclararea tranzacției de la 10 000 la 30 000 lei (în funcție de gravitatea faptei pot fi și alte sancțiuni chiar până la închiderea societății).

Facturile și chitanțele pot fi emise electronic, dar reprezentanții societății vor trebui să numească o persoană sau mai multe, responsabile cu alocarea seriilor și numerelor de facturi și chitanțe utilizate. Decizia aceasta va trebui pregătită anual, la începutul anului pentru anul în curs.
Înainte de angajarea fiecărui salariat, acesta trebuie să primească de la un cabinet de medicina muncii o adeverință prin care este declarat apt de muncă. De asemenea, va trebui încheiat un contract cu o firma ce asigura instruirea personalului pentru PSI.

Chiar dacă pare a fi un proces anevoios cu mulți pași de parcurs, aceasta nu ar trebui să stea în calea punerii în practică a ideilor de afaceri. În orice moment de timp puteți solicita ajutorul unui consultant, în fapt toate trebuie parcurse pas cu pas.