Ecommerce-ul si TVA-ul aplicabil

                Business-urile din domeniul vânzărilor electronice au crescut într-un ritm accelerat în România, tot mai mulți antreprenori alegând să înființeze start-up-uri prin care comercializează diferite servicii sau produse către clienți, persoane fizice din statele membre ale Uniunii Europene. În acest context este foarte important ca tinerii antreprenori să fie conștienți de normele de aplicare a TVA-ului în astfel de situații, pentru a evita ulterior riscurile aferente neaplicării acestora.
                În rândurile de mai jos vă vom explica conceptul de vânzare la distanță și vă vom prezenta modele concrete de aplicare a normelor de TVA în cazul comerțului online.
 
Ce este vânzarea la distanță și ce presupune?
Ecommerce-ul sau comerțul online poate fi considerat vânzare la distanță. Acesta presupune o livrare de bunuri intracomunitare dintr-un stat membru în alt stat membru de către un furnizor către un cumpărător - persoană impozabilă sau neimpozabilă.
Spre exemplu, dacă dețineți un magazin de haine online, iar o parte din clienții dumneavoastră sunt din afara teritoriului României, livrările către acei clienți intră în sfera vânzării la distanță.
 
Care este regimul de TVA aplicabil pentru vânzarea la distanță?
Putem identifica multiple situații în care regimul de TVA diferă atât pentru vânzător cât și pentru cumpărător. De asemenea, trebuie luat în calcul că există un plafon maxim al valorii comercializate pentru fiecare țară din Uniunea Europeană. Spre exemplu, plafonul maxim pentru vânzările unui furnizor membru către clienții din România este de 35.000 euro, sumă calculată la cursul valutar din data aderări; astfel, plafonul este de 118.000 lei.
Puteți consulta tabelul cu plafoanele din țările Uniunii Europene la sfârșitul articolului.
 
Ce se întâmplă dacă plafonul maxim este depășit?
1.       Pentru primul exemplu să presupunem că aveți un magazin online care comercializează produse personalizate din piele, iar printre clienții dumneavoastră se află și persoane fizice din țările Uniunii Europene.
 
În acest caz trebuie luat în calcul plafonul maxim al fiecărei țări din UE. Să considerăm că cea mai mare parte a clienților sunt din Germania, astfel că plafonul maxim este de 100.000 euro/an.
                                  
a)Plafonul maxim de 100.000 euro nu este depășit, iar dumneavoastră nu v-ați exercitat opțiunea de a plăti TVA în Germania.
 
Din punctul dumneavoastră de vedere, ca furnizor, se consideră livrări de bunuri intracomunitare, locul livrării fiind considerat în statul membru de unde începe transportul, deci în România. Prin urmare veți factura cu valoarea de TVA din România,  respectiv de 20%, nefiind comunicat un cod de înregistrare în scopuri de TVA de către cumpărător.
 
b)Plafonul maxim de 100.000 euro este depășit sau dumneavoastră ați ales să optați pentru plata TVA în Germania.
 
Persoana impozabilă sunteți dumneavoastră, operațiunea fiind considerată vânzare la distanță, în România fiind catalogat drept un non-transfer. În acest caz aveți obligația de a vă înregistra în scopuri de TVA în Germania, urmând a plăti cota TVA aplicabilă în această țară, respectiv de 19%.
Această înregistrare este valabilă până în data de 31 decembrie a următorului an de după depășirea plafonului.
 
 
2.       Pentru cel de-al doilea exemplu presupunem că aveți un magazin online de accesorii pentru telefoane mobile, iar unul dintre clienții dumneavoastră constanți și importanți din punct de vedere al volumului de comenzi este un magazin fizic din Franța.
 
a)      Dacă plafonul de 100.000 euro nu a fost depășit și nu v-ați exercitat opțiunea de a plăti TVA în Franța, iar clientul nu a depășit plafonul maxim de achiziții și nu a optat pentru plata de TVA în Franța atunci operațiunea este considerată o livrare intracomunitară. Locul de livrare este considerat din nou România, iar factura emisă va avea aplicată o valoare de TVA de 20%, aferentă tranzacțiilor din România.
 
b)      Plafonul de 100.000 euro atribuit vânzărilor la distanță a fost depășit sau ați optat pentru plata TVA-ului în Franța, iar clientul dumneavoastră prezintă aceleași opțiuni ca în exemplul de la punctul a).
 
 
În acest caz nu se consideră o livrare intracomunitară ci un non-transfer în România, iar astfel locul livrării este în statul în care este situat clientul, iar dumneavoastră sunteți obligat să vă înregistrați în scopuri de TVA în Franța și să plătiți cota TVA aferentă, de 20%.
 
3.       În cel de-al treilea exemplu business-ul dumneavoastră este un magazin online prin care comercializați obiecte tradiționale românești din lemn către clienti din Uniunea Europeană. Unul dintre cei mai importanți dintre aceștia este un magazin fizic din Olanda, care comercializează produse tradiționale aferente mai multor state din estul Europei.
 
Clientul dumneavoastră a depășit plafonul de achiziții, așa că el este cel care are obligația de a plăti TVA în Olanda, având cota aferentă de 21%. În ceea ce vă privește, operațiunea este considerată una intracomunitară, scutită de TVA, dacă clientul a comunicat un cod valabil de înregistrare în scop de TVA în Olanda. Acestă situație este independentă de depășirea sau nedepășirea plafonului maxim de vânzări la distanță stabilit în Olanda.
 
Toate aceste exemple sunt în măsură de a vă oferi o viziune de ansamblu, mai detaliată, în privința obligațiilor și a normelor de aplicare a TVA-ului în cazul în care dețineți un magazin online cu desfacere pe piața din Uniunea Europeană sau în cazul în care intenționați acest lucru. Recomandăm ca înainte de a lua această decizie să analizați posibilele volume de vânzări pentru a determina posibilitatea de depășire a plafoanelor impuse în țările uniunii și de a lua în calcul inclusiv cotele de TVA diferite aplicabile în tările europene.