Activitatea restaurantelor - Intre controale si schimbari legislative

FISCALIZAREA BACSISULUI

Scopul OUG 8/22.04.2015 publicată în M.O. din 28.04.2015 este eliminarea aplicării disproporționate a sancțiunilor prevăzute de reglementările în vigoare în cazul neemiterii bonurilor fiscale și a neutilizării caselor de marcat fiscale, potrivit comunicatului de presă publicat de MFP.

Apare definită noţiunea de bacşis ca fiind orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus faţă de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici,  precum şi restul dat de vânzător clientului şi nepreluat de acesta în mod voluntar. Bacşişul nu poate fi asimilat unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii (deci nu intră în sfera TVA) .Bacșișul se justifică prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale şi se evidenţiază pe un bon fiscal distinct.

Prin regulamentul de ordine interioară se va stabili dacă veniturile provenite din încasarea bacșișului rămân la dispoziția agentului economic, sau constituie o sursă de alte venituri care se distribuie salariaților. Având în vedere prevederile Codului Fiscal, la data de azi 28.04.2015, nu face distincţie între veniturile din bacşiş şi alte categorii de venituri salariale, acestea ar trebui impozitate cu toate taxele salariale aferente veniturilor salariale. Acest regulament trebuie păstrat la locul de instalare a casei de marcat în vederea prezentătii in cazul unui control.

Prin aceasta Ordonanţă se reintroduce Registrul de evidenţă a banilor personali ai angajaţilor care opereaza casele de marcat, bani care trebuie înregistraţi la intrarea în programul de lucru. Modelul registrului va fi aprobat de ANAF in termen de 10 zile, deci până la data de 09 Mai 2015. La solicitarea organelor de control, atunci când se află în incinta unității de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor în care își desfășoară activitatea și în timpul programului de lucru, angajații operatorului economic sunt obligați să prezinte sumele de bani aflate asupra lor.

O modificare importantă adusa de OUG 8/22.04.2015 este referitoare la suspendarea activității operatorului economic, suspendare care nu se mai realizează de la prima constatare a încălcării legislației pentru casele de marcat fiscale ci de la a doua abatere constatată într-o perioadă de 24 luni, în anumite situații. În cazul suspendării activității, aceasta încetează de drept în termen de 24 ore de la dovada plății dacă se achită o sumă de 10 x amenda aplicată.
 
Pentru a „compensa” modificarea favorabilă a legii pentru agenţii economici privind suspendarea activităţii,  sunt introduse amenzi usturatoare pentru contravenţii, amenzi diferenţiate în funcţie de suma gasită în plus/minus. Amenda maximă este de 27.500 lei  în situaţia în care diferenţa constatată între sumele înscrise în documentele justificative emise de/pentru operatorul economic pentru operaţiunile desfăşurate la unitatea devânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor şi sumele de bani efectiv existente în orice loc din incinta/incintele în care se desfăşoară activitatea, inclusiv sumele aflate asupra personalului şi cele încasate prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, este mai mare de 1.000 lei și mai mare de 3%, din valoarea totală a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, înregistrată de aparatul de marcat electronic fiscal şi/sau în registrul special la data şi ora efectuării controlului.
 
Firmele  care la data de 28.04.2015 nu au stabilit cu distribuitorul autorizat sau unitatea de service acreditată modul de efectuare a notificării în cazul defectării aparatului de marcat electronic fiscal, au termen de 60 de zile să facă acest lucru.
 
Pentru a evita neplacuta situație a unei amenzi, din alte motive decât sumele în plus/ minus, vă recomandăm de asemenea să aveți afișate următoarele documente în locurile unde se desfășoară activitatea:
  • Copie a certificatului de înregistrare fiscală;
  • Anunț cu următorul text: „Această unitate este dotată cu casă de marcat fiscală conform Legii 116/2004, OUG 28/1999. Vă rugăm solicitați și păstrați bonul fiscal”;
  • Anunț cu următorul text: „Această unitate practică un adaos comercial ce se încadrează între 0% și …%.”;
  • Copie extras ONRC cu punctul de lucru (unde este cazul);
  • Placheta ANPC 2015 – conform Ordinului  Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor nr. 594/15.12.2014. Model în găsiți în acest link.
  • Orarul de funcționare;
  • Document de înregistrare sanitar- veterinară și pentru siguranța alimentelor pentru unitățile de vânzare cu amănuntul – eliberat de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor din județul respectiv.
  • Planul de incendiu;
  • Anunț atenționare clienți privind bonurile fiscale; în cazul operatorilor economici ce desfășoară activități comerciale de tip bar, restaurant, discotecă și club, acestea trebuie prezentate fie pe prima pagină  a meniului, sau la fiecare masă; Modelul de anunț se găsește la acest link.
  • Pentru societățile cu profil alimentar, anumite avertismente  sunt obligatorii, și anume:
  • Copie după procedura de igienizare a magazinului;
  • În această unitate fumatul este interzis!
  • Interzis accesul cu animale!
 
COTA REDUSĂ DE TVA PENTRU ALIMENTE ȘI SERVICIILE DE RESTAURANT ȘI CATERING – 9%
 
Începând cu 1 iunie 2015, potrivit OUG 6/2015, cota redusă de TVA de 9% se aplică și pentru următoarele prestări de servicii şi livrări de bunuri:
  1. Livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, cu excepţia băuturilor alcoolice, destinate consumului uman şi animal, animale şi păsări vii din specii domestice, seminţe, plante şi ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau înlocui alimentele.
  2. Serviciile de restaurant şi de catering, cu excepţia băuturilor alcoolice.
 
Prin normele metodologice ale Codului fiscal se vor stabili cu exactitate bunurile alimentare cu cota redusă, prin referire la codurile NC din anexa I la Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificată prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014.

Pentru mai multe întrebări vă stăm la dispoziție.