Proiectul Start-up Nation

În episodul trecut, am discutat împreună cu Adrian Beșleagă, manager operațiuni A&I Consulting la Fresh-ul de Contabilitate LIVE din cadrul conferinței Marketing 4 IT, despre cele mai importante aspecte pe care trebuie să le luam în considerare atunci când dorim să începem un business.
În acest episod discutăm despre un proiect de major interes pentru tinerii antreprenori mai precis proiectul Start-up Nation. Statul vine în întâmpinarea noilor antreprenori prin intermediul acestui program astfel dorim să analizăm proiectul din punct de vedere fiscal.
În acest moment, proiectul se află încă în dezbatere publică și ne aștepăm ca în viitorul apropiat  proiectul să fie demarat, astfel este foarte important să cunoaștem din timp detaliile acestuia pentru a ne putea pregăti din timp planul de afaceri.
                În primul rând am vrea să menționăm faptul că plafonul maxim pentru care se alocă fonduri este de 200.000 lei, contribuția proprie fiind zero (0) și este aplicabil firmelor înființate de după data demarării programului. Vorbim deci de start-up-uri, societăți nou înființate. Programul are câteva coduri CAEN, pentru care nu este eligibil, mai precis domenii precum: pescuit, acvacultură sau produse articole primare. De un punctaj mult mai mare se bucură: domeniul IT, producția sau industria creativă, iar serviciile dispun de asemenea de un punctaj semnificativ.
                Una din condițiile principale pentru aplicarea la acest proiect este crearea de noi locuri de muncă, astfel este necesară crearea a minim două locuri de muncă, dar punctaj mai mare este primit pentru trei locuri de muncă. Din punct de vedere fiscal, o dată cu demararea proiectului și angajarea a cel puțin două persoane se va reduce și impozitul. Am discutat în episoadele anterioare de faptul că impozitul pe venitul microîntreprinderilor este de 1% în cazul în care avem minim un salariat pe societate, față de 3% în cazul în care nu avem nici un salariat.
                Între cheltuielile eligibile, conform acestui program sunt menționate: echipamentele tehnologice, mașini, utilaje, aparate și instalații de măsură, autoutilitare, investiții în active necorporale (brevete de invenție, mărci, servicii software), echipamente IT, tehnică de calcul, mobilier, realizarea unui webiste, chiria pentru spații de lucru, de producție și spații pentru prestări de servicii și comerț, achiziționare de instalații, cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale, consultanță pentru întocmirea documentației pentru acest proiect . Putem observa faptul că majoritatea cheltuielilor eligibile duc spre sfera TVA-ului. Astfel dacă vom achiziționa echipamente sau utilaje în funcție de domeniul în care dorim să activăm, vorbim deci de o valoare mare a investiției.  Va fi important de analizat opțiunea de înscrire în scopuri de TVA de la început, pentru a dispune de un TVA deductibil al investiției.  Însă acest lucru, asa cum a fost prezentat și in episoadele trecute, este important să fie analizat individual pentru determinarea beneficiului total adus de o asemenea decizie.
                Chiar dacă realizarea de astfel de proiecte pentru programul Start-up Nation nu intră în obiectul nostru de activitate, am considerat relevant pentru clienții și ascultătorii noștri să abordăm acest subiect, întrucât dorim să venim în sprijinul noilor antreprenori. A&I Consulting vă poate sprijini prin serviciul de consultanță pentru începerea afacerii.